نخستین بزرگراه کشور کجا ساخته شد؟؛ 10 ریال عوارض برای عبور از اتوبان

به گزارش وبلاگ وردپرس، 60 سال قبل درست زمانی که همه مسیر های تردد مردم خاکی و مالرو بود، در غرب تهران کلنگ ساخت نخستین بزرگراه کشور به زمین زده و تهران حدود 4سال بعد صاحب بزرگراه شد.

نخستین بزرگراه کشور کجا ساخته شد؟؛ 10 ریال عوارض برای عبور از اتوبان

به گزارش همشهری آنلاین، آبان ماه سال 1341، دولت وقت تصمیم گرفت راه مناسبی برای اتصال تهران به کرج بسازد، راهی که آن موقع نامش را شاه راه تهران - کرج گذاشتند. برای این کار هیئت دولت در هفتم آبان سال 1341، جلسه ای در کاخ نخست وزیری تشکیل داد و بعد از تصمیم گیری، کلنگ نخستین اتوبان ایران (کرج به تهران) بیستم فروردین 1342 شمسی به زمین زده شد. طرح این اتوبان یک شاهراه با چهار خط عبوری بود و در شمال جاده فعلی قرار داشت. عرض آن هم 76 متر در نظر گرفته شده بود تا در آینده در صورت توسعه بیشتر، راه به شش خط عبور تغییر کند.

این بزرگراه از شمال سه راه مهرآباد در امتداد جاده شمالی - جنوبی باغ فیض آغاز و از شمال باغ های کاروانسرای سنگی و دو قریه کلاک و گرمدره می گذشت و بعد به سمت جنوب کرج منحرف شده و به سمت جاده قزوین امتداد داشت. نزدیک به چهار سال و یک ماه بعد از آن تاریخ، ساخت این بزرگراه به خاتمه رسید. بیش از 62 میلیون هم برای ساخت این بزرگراه هزینه شد.

10 ریال عوارض برای عبور از اتوبان

اتوبان تهران- کرج جدا از اینکه نخستین شاهراه کشور محسوب می گردد ویژگی خاص دیگری هم داشت و آن عبور و مرور با پرداخت عوارض بود؛ تحولی که طبق مصوبه مجلس آغاز شد. درمصوبه مجلس آمده است: این راه جهت عبور ماشین های سواری اختصاص خواهد داشت و برای عبور هر یک اتومبیل مبلغ 10 ریال اخذ می گردد، مبالغ مذکور از طرف مأموران وزارت دارایی که در کیوسک ها مستقر هستند وصول خواهد شد، اعمال مقررات هدایت و رانندگی نیز برعهده پلیس راه است.

چند روز بعد هم وزارت راه دستورالعمل رانندگی در اتوبان را با رسم شکل در روزنامه ها منتشر کرد. مثلاً در بخشی از این دستورالعمل نوشته شده بود. در اتوبان کلیه خیابان ها و راه های فرعی یا از بالا یا از زیر اتوبان عبور داده شده اند و با این ترتیب شما با خیال راحت بدون اینکه با راهی تقاطع هم سطح داشته باشید، حرکت می کنید.

منبع: فرارو

به "نخستین بزرگراه کشور کجا ساخته شد؟؛ 10 ریال عوارض برای عبور از اتوبان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین بزرگراه کشور کجا ساخته شد؟؛ 10 ریال عوارض برای عبور از اتوبان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید