نگاهی به مهم ترین اکتشافات فضایی در سال 2020

به گزارش وبلاگ وردپرس، در این گزارش با 9 کشف شگفت انگیز در سال گذشته میلادی آشنا می شوید.

نگاهی به مهم ترین اکتشافات فضایی در سال 2020

1- انتشار امواج رادیویی از دنیایی بیگانه

سیارات منظومۀ شمسی امواجی رادیویی با میدان مغناطیسی مخصوص به خود ساطع می نمایند. این امواج از جانب مشتری بیش از دیگر سیارات است. تا کنون از سیارات بیرون از منظومۀ شمسی امواج رادیویی دریافت نشده بود. محققان در سال 2020 امواجی از یک غولِ گازی در صور فلکی تاو گاوران دریافت کردند که 51 سال نوری از زمین فاصله دارد. این امواج می تواند سرنخ هایی دربارۀ دیگر منظومه ها به ما ارائه نمایند.

2- لکه های اشعه ایکس در کهکشان راه شیری

میلیون ها سال پیش، انفجاری در مرکز راه شیری باعث انفجار مواد پرانرژی در بالا و پایین دیسک کهکشانی شد. این مواد هنوز هم قابل مشاهده هستند و در طیفی از اشعه گاما می درخشند. این توده ها که به حباب های Fermi معروفند، برای اولین بار در سال 2010 مشاهده شدند. در سال 2020 ، محققان یک جفت حباب دیگر را در همان منطقه یافتند که در طیف اشعه ایکس قابل مشاهده اند. این اشعه ها احتمالاً مربوط به حباب هایی هستند که به حباب های eROSITA معروفند و حدود 25000 سال نوری با ما فاصله دارند.

3- پیدا شدن قطعه گم شده موشک!

زمین در سال 2020 یک ماهِ کوچک تازه پیدا کرد. منجمان یک شیء را در مدار ماه تشخیص دادند که در نوع خودش جالب توجه بود. اما آنالیز دقیق به وسیله ناظران فضایی نشان داد که این یک جسم طبیعی نیست، بلکه یک تقویت نمایندۀ موشک است که ناسا در دهه 1960 پرتاب نموده است و بقایای آن در مدار ماه به دور زمین می چرخد.

4- چرخه های رادیویی شبح وار

دانشمندان اغلب چیزهایی را در فضا پیدا می نمایند که شبیه حباب های فازی هستند، اما چرخه های رادیویی عجیب و غریبی (ORC) که در سال 2019 کشف شد و در سال 2020 گزارش آن ارائه شد ویژگی های خاصی دارند. لکه های گرد، که در تلسکوپ رادیویی قابل مشاهده هستند، شبیه هیچ چیز دیگری که تا کنون کشف شده است نیستند. آنها بقایای ابرنواختر یا اثرات نوری شناخته شده هم نیستند. حتی بعضی از دانشمندان گفته اند که ممکن است گلوگاه های یک کرم چاله باشند. اما هیچ کس واقعاً نمی داند این چیزهای تازه کشف شده چیست.

5- یک میلیون کهکشان تازه

یک تلسکوپ رادیویی در استرالیا طی 300 ساعت رصد فضایی از حدود 83٪ دنیا قابل مشاهده نقشه برداری کرد. این داده های انبوه حدود 3 میلیون کهکشان را نشان دادند که 1میلیون آن تا کنون دیده نشده بود. تلسکوپ ASKAP برای رصد آسمان از 36 آنتن استفاده می نماید اما این اولین باری بود که از همه 36 آنتن به صورت همزمان برای یک پروژه استفاده می شد.

در این زمینه بخوانید:

ردپای حیات در زهره؛ همسایه زمین میزبان موجودات زنده است؟

خورشید واقعاً چه رنگی است؟

6- نشانۀ زندگی در زهره

اگرچه زهره پر از ابرهای اسیدی است اما تحقیقات نشان می دهد که ممکن است نشانه های از حیات در آنجا باشد. محققان گاز فسفین، که گازی بدبو است و نشانۀ زندگی محسوب می گردد، را در ابرهای زهره پیدا نموده اند. این کشف کاملاً اتفاقی بود. محققان تلسکوپ را تنظیم نموده بودند که گاز فسفین را تشخیص دهد. آن ها که انگار از قبل مطمئن بودند زهره دنیایی مرده است و اثری از فسفین روی آن پیدا نمی گردد، از زهره عکس برداری کردند اما یافته ها چیز دیگری را نشان داد.

7-یک موج مغناطیسی تازه

در تاریخ 12 نوامبر، محققان یک کیلونوای درخشان را کشف کردند این پدیده وقتی اتفاق می افتد که دو ستارۀ نوترونی با هم ادغام شوند. پدیدۀ کیلونوا پدیده ای نادر است. آنچه کشف شد خیلی خاص بود چون سیگنال های عجیب و غریبی در نور آن وجود داشت. این احتمال وجود دارد که این موج مغناطیسی تازه متولد شده محصول یک ستارۀ بزرگ و بسیار مغناطیسی نوترونی و محصول برخورد آن ها باشد.

8- منبع انفجارهای سریع رادیویی

انفجارهای رادیویی سریع، پدیده ای است که سال ها فکر دانشمندان را به خود مشغول نموده است. این انفجارها در زمانی به کوتاهی هزارم ثانیه رخ می دهند و به سرعت خاموش می شوند. به نظر می رسد این انفجارهای رادیویی از منابعی فراتر از کهشان راه شیری ناشی شده باشند. محققان در سال 2020 گزارش دادند که یک انفجار رادیویی سریع از کهکشان راه شیری منشا گرفته و 30 هزار سال نوری با زمین فاصله دارد و یک مبدأ شناخته شده داشت: یک مغناطیس. اما اینکه همۀ انفجارها از یک مغناطیس ناشی می شوند قابل تشخیص نیست.

9- موجودات فضایی ما را می بینند؟

ستاره شناسان عبور سیارات بیگانه از زمین را ردیابی می نمایند. روزی حتی ممکن است با مشاهده چگونگی تابش نور ستاره در جو، فضای آنها را هم بتوانند مطالعه نمایند. اما این فقط برای آن دسته از سیاره هایی ممکن است که مدارهایی دارند که می توانند بین زمین و ستاره ای که به دورش می چرخند تراز شوند. سیاراتی که چنین مداری ندارند قابل مشاهده نیستند.

در سال 2020 ، محققان اعلام کردند که بعضی از منظومه ها نقاط دید مناسبی روی زمین دارند و این موقعیت به آن ها اجازه می دهد که سیاره ما را ببینند. البته اگر کسی در آنجا باشد! بعضی از این منظومه ها جوی دارند که برای حیات مناسب است. حدود 1004 منظومه شناسایی شده است که می توانند زمین را در فاصلۀ 326 سال نوری ببیینند. یک ستاره که حدود 326 سال نوری از زمین فاصله دارد سیاراتی را دارد که در سال 2044 موقعیت مناسبی را برای تماشا زمین دارند.

منبع: LIVESCIENCE

منبع: ایرنا زندگی

به "نگاهی به مهم ترین اکتشافات فضایی در سال 2020" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به مهم ترین اکتشافات فضایی در سال 2020"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید