چرا وعده مدیرعامل سایپا درباره قیمت ال 90 ایرانی شدنی نیست؟

به گزارش وبلاگ وردپرس، خبرنگاران- قیمت ال 90 ایرانی طبق حرف های مدیرعامل سایپا باید چیزی نزدیک 500 میلیون باشد. محمدعلی تیموری در هفته ای که پشت سرگذاشتیم در جریان مراسم رونمایی از ال 90 ایرانی قیمت تقریبی محصول تازه این کارخانه را نصف ارزش ساندرو های فعلی دانست که الان در بازار حول وحوش یک میلیارد ارزش دارند. مدیرعامل سایپا قبلا هم درباره ال 90 ایرانی وعده داده بود که در سال 1402 و احتمالا در دهه فجر این محصول آماده عرضه به بازار باشد. در این مطلب کاری به زمان عرضه ال 90 ایرانی که تا الان فقط 50 تا نسخه از آن فراوری شده، نداریم اما می خواهیم از لحاظ مالی آنالیز کنیم که چرا وعده مدیرعامل سایپا درباره قیمت احتمالی آن شدنی نیست.

چرا وعده مدیرعامل سایپا درباره قیمت ال 90 ایرانی شدنی نیست؟

قیمت تندر 90 و ساندرو در بازار خودرو

به گزارش وبلاگ وردپرس، تندر 90 که نسخه قبلی ال 90 ایرانی است، الان باوجود توقف فراوری یکی از گران ترین محصولات داخلی در بازار آزاد به شمار میرود. اواسط سال 98 همه تیپ های تندر 90 به خاطر نداشتن استاندارد های نو خودرویی از خط فراوری ایرانخودرو کنار گذاشته شدند و الان همان نسخه های اتوماتیک مدل 98 را حدود یک میلیارد و 150 میلیون تومان می فروشند. قیمت تندر 90 پلاس دنده ای 950 میلیون تومان است و خرید تندر 90 دنده ای صفرکیلومتر هم تقریبا 900 میلیون تومان آب می خورد. تعیین نیست مدیرعامل سایپا دقیقا با کدام فرمول قیمت احتمالی ال 90 ایرانی را نصف ساندرو های صفرکیلومتر فعلی توصیف نموده است. در سایت های تخصصی خودرو که با وارد کردن تعیینات، قیمت منصفانه مدل شما را تخمین می زنند، الان برای ساندرو اتومات مدل 98 بازه 976 میلیون تا یک میلیارد و 48 میلیون تومان نمایش داده می گردد.

یعنی به شکل میانگین با عدد یک میلیارد و 16 میلیون برای ساندرو های صفرکیلومتر فعلی طرف هستیم و باید با حرف هایی که مدیرعامل سایپا زده ال 90 ایرانی چیزی نزدیک 500 میلیون قیمت داشته باشد. ال 90 ایرانی در خوشبینانه ترین حالت همزمان با دهه فجر معرفی می گردد، اما الان که ابتدای اردیبهشت هستیم با 500 میلیون تومان می گردد در بازار مدل های دست دوم یک تندر 90 دنده ای مدل 92 خرید که در این 10 سال 140 هزارکیلومتر راه رفته است. یا بین مدل های اتومات سراغ تندر 90 مدل 95 رفت که کارکرد کمتری دارد و این عدد به 80 هزارکیلومتر می رسد. درعوض بدنه آن دوررنگ است. بین ساندرو های دست دوم هم با 500 میلیون فقط می گردد روی مدل هایی دست گذاشت، که به نام تصادفی فروخته می شوند. همه این چیز ها باعث می شوند حتی اگر سایپا به وعده خودش عمل کند و تا دهه فجر آماده فروش ال 90 ایرانی باشد و علاوه بر این تا آن زمان هیچ تورمی در بازار خودرو نداشته باشیم، بازهم محدوده 500 میلیونی برای ال 90 ایرانی خیلی به واقعیت نزدیک نیست.

سرنوشت ال 90 ایرانی مثل اطلس و آریا می گردد؟

ال 90 ایرانی در نزدیک ترین حالت ممکن بهمن سال جاری عرضه می گردد و سایپا الان به جز آن روی اطلس و آریا هم مشغول است. اطلس اساسا قرار بود جایگزین تیبا و ساینا باشد و آریا به نام اولین کراس اوور سایپا معروف شد. البته در خود سایت سایپا فعلا فقط اطلس را جزو مدل های درحال فراوری گذاشتند، اما همین محصول یک زمانی قرار بود با قیمت احتمالی 170 تا 230 میلیون تومان وارد بازار گردد. این بازه را اواسط آبان 1400 کارشناسان خودرو برای اطلس تخمین می زدند و مدیرعامل سایپا وعده داده بود اطلس را در سه ماهه نخست 1402 به بازار عرضه کند. اگر سایپا از الان همه خطوط فراوری و نیرو های خودش را برای فراوری اطلس بگذارد، احتمال اینکه تا آخر خرداد وعده مدیرعامل آن ها محقق گردد، وجود دارد، اما شانس فروش آن در بازه 170 تا 230 میلیون، دقیقا صفر است. آریا هم برای اولین بار در مرداد 99 یعنی دو سال و نیم پیش رونمایی شد و قرار بود در سال 1400 وارد بازار می گردد. خرداد پارسال که خبری از عرضه آریا نشد، مدیرعامل سایپا اواخر 1401 را تاریخ نو عرضه آریا به بازار معرفی کرد. آریا هنوز هم آماده عرضه و فروش نیست و هیچ وقت در بازه تقریبی 200 تا 250 میلیونی که سال 99 برای آن تخمین می زدند، فروخته نمی گردد. همه این چیز ها باعث می شوند تا حدود زیادی وعده قیمت 500 میلیونی برای ال 90 ایرانی تا حدود زیادی از واقعیت فاصله داشته باشد.

منبع: فرارو

به "چرا وعده مدیرعامل سایپا درباره قیمت ال 90 ایرانی شدنی نیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا وعده مدیرعامل سایپا درباره قیمت ال 90 ایرانی شدنی نیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید