راهنمای خرید هفت خوراکی برای نبرد با آلودگی هوا

به گزارش وبلاگ وردپرس، خبرنگاران- پیاز بین تمام خوراکی ها آذر سال جاری رکورددار افزایش قیمت بوده است. مرکز آمار می گوید در یک ماه 25 درصد به قیمت پیاز اضافه شده اما مصرف آن در روز هایی که هوا آلوده است توصیه می گردد و خرید آن هنوز نسبت به سیر خرج کمتری دارد. در این مطلب به جز پیاز، سراغ خوراکی هایی رفتیم که مصرفشان در این روز ها بیشتر توصیه می گردد.

راهنمای خرید هفت خوراکی برای نبرد با آلودگی هوا

1- خرید پیاز و سیر به این خاطر توصیه می شود که به سیستم ایمنی بدن یاری می نمایند، اما بد نیست بدانید در خیلی از میوه فروشی ها سیر را تقریبا دو برابر قیمت پیاز می فروشند و بعد از هیاهو های اخیر درباره پیاز، الان قیمتش نسبت به هفته های قبل تاحدودی پایین آمده است. طوری که الان در فروشگاه های اینترنتی قیمت بسته های یک کیلویی پیاز زرد فرش به کیلویی 25 هزار تومان رسیده است.

2- روغن زیتون اساسا یک کالا نسبتا گران قیمت است و برای خرید این یکی توصیه می کنیم سراغ نمونه های مقرون به صرفه تر بروید. شیشه های 250 میلی لیتری روغن زیتون فرابکر را 68 هزار تومان می فروشند که به این ترتیب می توانیم قیمت یک کیلو از آن را تقریبا 270 هزار تومان حساب کنیم. این مدل علاوه بر اینکه نسبت به سایر روغن زیتون ها تاحدودی مقرون به صرفه تر فروخته می شود، همزمان یکی از پرفروش ترین روغن زیتون ها در سوپرمارکت هاست. البته تجربه خرید آن هایی که سراغ این شیشه رفتند را می توانیم در یک جمله خلاصه کنیم: عالی نیست، اما بدم نیست. روغن زیتون می تواند گزینه خوبی برای مقابله با خطرات آلودگی هوا باشد.

3- خوردن شیر یکی از قدیمی ترین تاکتیک های مرسوم بین مردم برای مقابله با آلودگی هوا بوده و علتش هم خصومت آن با سرب است. یکی از گران ترین شیر های فعلی در بازار را برند ماهشام فراوری می نماید که آن را با نام شیر سنتی و 4.4 درصد چربی در شیشه های تقریبا یک لیتری، حدود 30 هزار تومان می فروشد. البته از نظر فروشنده های سوپرمارکت ها، شیر کم چرب یک لیتری پگاه معمولا فروش بیشتری نسبت به سایر محصولات دارد و آن را 18 هزار تومان می فروشند.

4- چای سبز به خاطر مقابله با التهاب گلو یکی دیگر از خورا کی هایی که می تواند در روز هایی که هوا آلوده است، مفید باشد. از نظر خرده فروش ها، بسته های 400 گرمی چای سبز دنیا توانسته فروش خوبی داشته باشد که قیمتش 45 هزار تومان است. البته خیلی از خریداران چای سبز 400 گرمی دنیا آن را یک گزینه معمولی می دانند و به خاطر قیمتش آن را به بقیه توصیه می نمایند. چون درحال حاضر قیمت بعضی از چای سبز های موجود در بازار به کیلویی 350 هزار تومان رسیده است.

5- خرید شلغم در روز های آلوده هوا به سه علت توصیه می شود. اول اینکه یکی از منابع سرشار ویتامین C است، دوم اینکه در این مقطع از سال به جز مقابله با آلودگی هوا کاربرد های دیگری هم دارد و علت سوم به قیمت شلغم بر می شود. طوری که در بعضی از میوه فروشی ها نسبت به کلم، لوبیا سبز، کدو حلوایی و ... مقرون به صرفه تر فروخته می شود و حتی اگر روی ظرف های یک کیلویی شلغم که در سوپرمارکت ها گران تر فروخته می شوند، دست بگذاریم، خریدشان کمتر از 20 هزار تومان تمام می شود. مثل شلغم میوری که در بسته بندی یک کیلویی قیمتش 18 هزار تومان است.

6- لیمو یکی از منابع سرشار ویتامین C است و در روز هایی که هوا آلوده است توصیه می نمایند هر کسی روزانه 40 میلی گرم ویتامین C لازم دارد. لیمو ترش طبق آمار های رسمی در آذر سال جاری به طور میانه کیلویی 27 هزار و 700 تومان فروش رفته است. الان که حدود دو هفته از دی ماه می گذرد می توانیم بگوییم قیمت لیمو در بازار تقریبا تغییری نکرده است حتی اگر سراغ بسته های یک کیلویی میوری در سوپرمارکت ها برویم، نهایتا باید 30 هزار تومان بپردازیم.

7- قیمت سیب براساس نو ترین آمار های رسمی در آذر سال جاری کیلویی 28 هزار و 800 تومان بوده است. اما الان قیمت سیب زرد دماوند که معمولا گران تر از بقیه مدل ها فروخته می شود به حدود کیلویی 45 هزار تومان رسیده و سیب قرمز دماوند را دو، سه هزار تومان مقرون به صرفه تر می فروشند. خوردن سیب را الان به این خاطر توصیه می نمایند که در روز های آلوده هوا به دستگاه تنفسی یاری می نماید.

منبع: فرارو

به "راهنمای خرید هفت خوراکی برای نبرد با آلودگی هوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید هفت خوراکی برای نبرد با آلودگی هوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید