روزشمار: 8 خرداد؛ درگذشت اوژن بورنوف خاورشناس نامدار فرانسوی و کاشف رمز خطّ میخی

به گزارش وبلاگ وردپرس، امروز سالروز درگذشت اوژن بورنوف محقق و خاورشناس برجسته فرانسوی است. اوژن بورنوف سهم برجسته ای در خوانده شدن خط میخی مورد استفاده در نگارش پارسی باستان داشت.

روزشمار: 8 خرداد؛ درگذشت اوژن بورنوف خاورشناس نامدار فرانسوی و کاشف رمز خطّ میخی

اوژن بورنوف خاورشناس فرانسوی و بزرگ ترین دانشمند سانسکریت شناس، در 8 آوریل 1801 میلادی در پاریس به جهان آمد. وی پس از طی تحصیلات متوسطه، در علم حقوق فارغ التحصیل شد و ضمن اشتغال به عنوان وکیل دعاوی، به زبان و ادبیات مشرق زمین و شگفتی های سرزمین هند، علاقه مند شد و به فراگیری زبان های سانسکریت و پالی همت کرد و به کار مطالعه و تحقیق پرداخت.

بورنوف ضمناً مطالعه در کتابخانه ملی پاریس، به نسخه هایى از کتب مذهبی زرتشتیان برخورد کرد که پس از مطالعه آن، توانست عقایدی را که به مرور زمان حتی در بین زرتشتیان منحرف شده بود، دوباره برقرار نماید. بورنوف در سال 1835 میلادی تفسیر یسنا را که یک متن مهم زرتشتی است انتشار داد و به یاری زبان سانسکریت آن را نوشت. وی با این کار علمی بزرگ، کلید و کشف رمز خواندن کتیبه های خطی میخی در زبان های ایران باستان را به دست دیگر دانشمندان داد.

بورنوف، متون سانسکریت گات ها را به فرانسه ترجمه و منتشر نموده است. از روزی که بورنوف، هات اول یسنا را با یادداشت های فراوان در سال 1883 و هات نهم یسنا را در سال های 1840 تا 1846 میلادی انتشار داد، اوستاشناسی پایه علمی گرفت. در همان زمان دانشمند آلمانی بوپ نیز به سنجش زبان های هندو اروپایی پرداخت و پیوستگی زبان های آریایی هند و ایران به هم آشکارتر شد. از مهم ترین آثار او کتاب تعلیقات یسنا است. اثر دیگرش مدخل تاریخ آئین هندی بودا نام دارد.

بورنوف هم چنین پس از مطالعات فراوان، کتاب بودا و مذهب او را به تنهایى و بدون یاری دیگران نگاشت و اثری بی مانند پدید آورد. بورنوف، از دانشمندان بزرگ سانسکریت شناسی بود و بر زبان های ایران باستان نیز تسلط داشت. بورنوف در دوران زندگی علمی خود، به عضویت مؤسسات علمی و انجمن های متعدد خاورشناسی عایدی و در دانش سرای عالی پاریس به تدریس پرداخت. اوژن بورنوف پایان 15 روز پس از انتخاب به عنوان سردبیر فرهنگستان کتیبه ها و ادبیات فرانسه، در 28 می 1852 میلادی در سن 51 سالگی درگذشت.

در همین روز:

1. زلزله شدید در اطراف تربت حیدریه (1302 شمسی)

2. سیل مهیب تبریز 8 کشته برجای گذاشت و صدها خانه را ویران کرد. (1350 شمسی)

3. طوفانی با سرعت 100 کیلومتر در ساعت، شهر تهران را به هم ریخت. (1351 شمسی)

4. امضای قرارداد نفتی دارسی بین ایران و انگلیس (1901 میلادی)

5. افتتاح پل گلدن گیت رسما در سان فرانسیسکو (1937 میلادی)

6. روز ملی و استقلال آذربایجان از اتحاد جماهیر شوروی سابق (1991 میلادی)

7. در اثر زلزله ای به بزرگی 7.6 ریشتر در شهر نفتگورسک در روسیه نیمی از اهالی این شهر یعنی بالغ بر 2000 تن کشته شدند. (1995 میلادی)

8. خارج شدن قطار از ریل در بنگال غربی هند به کشته شدن 141 نفر منجر شد. (2010 میلادی)

9. روز ملی اتیوپی

10. روز ارتش در کشور کرواسی

11. روز پرچم در کشور فیلیپین

12. روز جمهوری در کشور های نپال، آذربایجان و ارمنستان

منبع: کجارو

به "روزشمار: 8 خرداد؛ درگذشت اوژن بورنوف خاورشناس نامدار فرانسوی و کاشف رمز خطّ میخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزشمار: 8 خرداد؛ درگذشت اوژن بورنوف خاورشناس نامدار فرانسوی و کاشف رمز خطّ میخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید