9 کیلوکاهش وزن یک بیمار قلبی در 2 ماه

به گزارش وبلاگ وردپرس، خانم اعظم عباس زاده، یکی از همان هایی است که برای به دست آوردن سلامت اقدام به کاهش وزن نموده است. او که 59 سال سن دارد و قدش 165 سانتی متر است، برای درمان مشکل قلبی اش، تصمیم گرفت وزنش را پایین بیاورد. پس با ما همراه شوید تا ببینیم آیا رژیم غذایی مناسب در بهبود ناراحتی های قلبی نقش دارد یا نه؟

9 کیلوکاهش وزن یک بیمار قلبی در 2 ماه

9 کیلوکاهش وزن یک بیمار قلبی در 2 ماه

این نوشته درباره فرایند کاهش وزن خانم اعظم عباس زاده با حضور دکتر هاتف شجاعی(متخصص تغذیه و رژیم درمانی)، دکتر هاله دادگستر (متخصص پزشکی ورزشی) و دکتر عبدالحمید عقدایی (متخصص بیماری های قلب و عروق) است.

بیشتر ما تصور می کنیم همه کسانی که وزن شان را پایین می آورند، فقط می خواهند تناسب اندام شان را حفظ نمایند اما واقعیت چیز دیگری است. بعضی از افراد صرفا برای به دست آوردن سلامت شان مجبور می شوند وزن خود را کم نمایند.

خانم اعظم عباس زاده، یکی از همان هایی است که برای به دست آوردن سلامت اقدام به کاهش وزن نموده است. او که 59 سال سن دارد و قدش 165 سانتی متر است، برای درمان مشکل قلبی اش، تصمیم گرفت وزنش را پایین بیاورد. پس با ما همراه شوید تا ببینیم آیا رژیم غذایی مناسب در بهبود ناراحتی های قلبی نقش دارد یا نه؟

اعظم عباس زاده که وزنش طی 2 ماه از 86 کیلو به 77 کیلو رسیده است، می گوید: به خاطر قلبم وزن کم کردم.

خانم عباس زاده! کمی از بیماری تان برایمان می گویید؟

به گفته متخصصان، من به صورت مادرزادی مشکل دریچه قلب داشتم و به همین خاطر سال گذشته، دریچه های قلبم را تعویض و ترمیم کردم. قبل از عمل هم متخصص قلب به من گفت که باید برای بهتر شدن فرایند عمل جراحی، وزنم را پایین بیاورم اما چون زمان کمی تا عمل به جای مانده بود، نتوانستم به وزن مناسبی برسم و بعد از عمل آغاز به رژیم گرفتن کردم.

مگر پیشنهاد کاهش وزن فقط برای عمل نبود؟

خیر. من کمی بعد از عمل هم پیشنهاد کاهش وزن پزشکم را جدی نگرفتم و در نتیجه به شدت احساس ناتوانی و کمبود انرژی می کردم. به همین خاطر آغاز کردم به گرفتن رژیم خودسرانه ای که یک روز بود و یک روز نبود. تا اینکه آبان ماه همین سال جاری متوجه شدم که بیمارستان قلب، دکتر تغذیه هم دارد در نتیجه تصمیم گرفتم برای کم کردن اصولی وزنم پیش دکتر شجاعی بروم.

شما چقدر اضافه وزن داشتید؟

تقریبا 16 کیلوگرم. وقتی اوایل آبان ماه برای اولین بار نزد دکتر شجاعی رفتم، وزنم 86 کیلوگرم بود و حالا به 77 کیلوگرم رسیده است. دکتر می گویند که اگر بتوانم وزنم را به 70 کیلوگرم برسانم، خیلی برایم خوب است.

شما از دوران کودکی و نوجوانی با مشکل اضافه وزن روبه رو بودید؟

خیر. من خیلی زود ازدواج کردم و شاید باورتان نگردد اگر بگویم که در 14 سالگی به خانه بخت رفتم و وقتی اولین فرزندم را به جهان آوردم، تنها 38 کیلوگرم وزن داشتم. اما بعد از هر زایمان، وزنم بالاتر رفت و بعد از پنجمین و آخرین زایمانم هم حسابی استخوان ترکاندم!

برای بالا نرفتن بیش از میزان وزن تان، کاری هم می کردید؟

البته! من از 40 سالگی به بعد، دائم رژیم داشتم و اگر نمی خواستم خورد و خوراکم را کنترل کنم، حتما تا حالا 150 کیلوگرم شده بودم. راستش احساس می کنم که چاقی در خانواده ما ارثی است چون بچه هایم هم مانند خودم هستند و اگر کمی مراقب غذا خوردن شان نباشند، سریع وزنشان بالا می رود. اما اعتراف می کنم که رژیم های خودسرانه من هیچ قانونی نداشتند و به اسم نمونه یک روز چیزی نمی خوردم و 800 گرم کم می کردم و فردایش دوباره از گرسنگی زیاد غذا می خوردم و آن 800 گرم می آمد سرجایش! من ضعف روزانه ام را همواره با میوه جبران می کردم و صبحانه هم نمی خوردم و شاید به همین خاطر، طی 10 تا 15 سالی که مدام رژیم می گرفتم، کاهش وزن محسوسی نداشتم.

چه اتفاقی افتاد که بعد از این مدت طولانی، بالاخره تصمیم گرفتید که به متخصص تغذیه مراجعه کنید؟

بعد از عمل دریچه، دکتر به من قرص وارفارین داد که جلوی غلیظ و سفت شدن خونم را بگیرد. از آنجایی که خودم نمی دانستم که مصرف چه غذاهایی برایم خوب است و مصرف چه غذاهایی بد، فکر کردم که بهتر است نه تنها برای کم کردم وزن بلکه برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای کسی که دریچه های قلبش را عمل نموده و قرص وارفارین می خورد، به متخصص تغذیه مراجعه کنم.

رژیمتان چطور است؟ سخت نیست؟

نه اصلا. رژیم من خیلی معمولی است و منع غذایی آنچنانی ندارم اما باید در مصرف چربی و نمک، حد اعتدال را رعایت کنم. چند وقت است که خورش هایم را بسیار کم چرب درست می کنم و داخل برنج هم اصلا روغن نمی ریزم و آن را با آب خورش نرم می کنم. خیلی برایم جالب است که با یک رژیم کاملا معمولی، وزنم دارد پایین می آید و مانند سابق یک روز در میان، چاق و لاغر نمی شوم! ماه اول نباید قند و شکر می خوردم ولی تازگی ها اجازه دارم که شکر و حتی مربای آلبالو بخورم. پیشنهاد دکتر شجاعی این بود که غذاهایی مانند کدو و بادمجان یا ماهیچه را به صورت بخارپز و بدون روغن تهیه کنم. این را هم بگویم که من تخم مرغ و ماهی در رژیمم ندارم، با اینکه همواره فکر می کردم بیماران قلبی باید مصرف ماهی شان زیاد باشد!

میوه، سبزیجات و لبنیات هم در رژیم تان هست یا آنها هم جزو حذفیات هستند؟

من روزی چند واحد شیر و ماست کم چرب و میوه دارم و سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی را هم می توانم به همراه گردو با نان و پنیر صبحانه ام بخورم. به طور کلی، تمام وعده ها و میان وعده های غذایی در رژیم من وجود دارند و من به هیچ اسم در این رژیم احساس ضعف و گرسنگی نمی کنم. نکته جالب اینکه وقتی دکتر به من رژیم دادند، گفتم که نمی توانم این همه غذا را بخورم و اگر می گردد، وعده شام را برایم حذف نمایند. اما ایشان گفتند که اگر شده، باید حداقل 2، 3 لقمه غذا به اسم شام بخورم تا صبح که از خواب بیدار می شوم، احساس ضعف و گرسنگی شدید نکنم.

اضافه وزن، غیر از فشار به دریچه های قلبتان مشکل دیگری هم برایتان به وجود آورده بود؟

بله. متاسفانه من به خاطر اضافه وزن و فشاری که روی زانوهایم بود، هر دوی آنها را عمل کردم؛ یکی از زانوهایم را به دلیل پاره شدن رباط و زانوی دیگرم را به دلیل ساییده شدن غضروف های سر زانو! دکتر به من گفت که هر چه سبک تر باشم، فشار کمتری هم به زانوهایم وارد می گردد و دیگر اینقدر درد نمی کشم. ولی این را بگویم که خوشبختانه مانند خیلی از افراد چاق، من اصلا احساس لختی نمی کردم و بسیار سرحال بودم. این اواخر هم قند و چربی ام داشت به مرز می رسید که خدا را شکر با کاهش وزنی که تحت نظر دکتر داشتم، رفع شد.

بنابراین به خاطر زانودردتان ورزش هم نمی توانید بکنید، درست است؟

تقریبا بله! کمی که پیاده روی می کنم، زانوهایم به شدت درد می گیرند. به همین خاطر ترجیح می دهم در خانه فعالیت های فیزیکی نشسته را با حرکت دادن دست و پهلوهایم انجام دهم یا با دستگاه های دراز و نشست، کار کنم. البته دکتر به من گفته اند که از این ماه می توانم در صورت تمایل به استخر هم بروم و شنا کنم.

راستی! نگفتید که از قدیم، عادت بد غذایی هم داشتید یا نه؟

راستش را بخواهید، بله. من خیلی هله هوله هایی مانند چیپس، پفک، بیسکویت و شیرینی را دوست داشتم و مدام هم به غذا ناخنک می زدم و تازه غذاهایم هم تقریبا چرب بودند. ولی واقعا از وقتی رژیم دکتر شجاعی را آغاز نموده ام، آن میل و اشتهای سابق را ندارم و تمایل چندانی به تنقلات نشان نمی دهم. دکتر کاری نموده اند که من به سمت غذاهای سالم گرایش پیدا کنم و از خوراکی های چرب و شور، دلزده شوم. الان دیگر هم خودم و هم همسر و فرزندان ام به غذاهای کم چرب و کم نمک عادت نموده ایم.

پس این طور که می گویید، خانواده تان هم حسابی برای رژیم گرفتن با شما همکاری نموده اند. درست است؟

صددرصد! راستش همسرم چربی خون دارد و فرزندانم هم علاقه ای به افزایش وزن ندارند. به همین خاطر همه آنها در رژیم با من همکاری می نمایند و هر چه که می پزم، می خورند و حتی آنها هم کمی وزنشان پایین آمده و چربی خون همسرم شرایط بهتری پیدا نموده است. من به جرأت می توانم بگویم که اگر خانواده ام با من همکاری نمی کردند، شاید به هیچ وجه نمی توانستم فرایند رژیم درمانی ام را به خوبی ادامه دهم.

نگاه اول

پرسشهایی از دکتر هاتف شجاعی درباره رژیم خانم عباس زاده

آقای دکتر! چرا به خانم عباس زاده پیشنهاد شده بود که قبل از عمل وزن شان را پایین بیاورند؟

وقتی که وزن فردی بالاست، قلب او هم باید پمپاژ بیشتری داشته باشد تا بتواند خون مورد احتیاج را به تمام بدن برساند و شخصی مانند خانم عباس زاده که ناراحتی دریچه قلب دارند، اگر وزنشان هم بالا باشد، فشار بیشتری روی قلبش وارد می گردد و پزشکان به خاطر کاهش فشار وارده روی قلب چنین افرادی، از آنها می خواهند که وزنشان را کم نمایند. به علاوه، کاهش وزن قبل از جراحی قلب در افراد دارای اضافه وزن کار عمل را برای جراح ساده تر و مسائل و عوارض بعد از عمل را هم برای خود فرد کمتر می نماید. پس، کسی که به هر دلیل ناراحتی قلبی دارد، باید وزنش را به حد ایده آل برساند تا کار بیش از میزان از قلبش نکشد.

آیا رژیم غذایی افرادی که دریچه قلب شان را عمل نموده اند، مانند رژیم غذایی سایر افراد است؟

نه! تنظیم رژیم غذایی این افراد بسیار سخت است چون آنها برای جلوگیری از لخته شدن و تنظیم رقت خونشان، قرص وارفارین مصرف می نمایند و ممکن است در صورت ناآگاهی، غذاهایی بخورند که با وارفارین تداخل داشته باشد و اثر آن را کم نمایند، باعث لخته شدن خون در بدنشان شوند یا اثر دارو را افزایش دهند و به وجود آمدن خون ریزی های کشنده داخلی مانند خون ریزی مغزی را حتمی نمایند یا حتی در صورت بریدن عضوی، آنقدر خون از بدنشان برود که جانشان به خطر بیفتد!

نقش تغذیه در پیشگیری از این مسائل چیست؟

پزشک با آزمایش هایی که روی بیمارش انجام می دهد، می تواند میزان رقت خون او را بسنجد. حالا اگر بیماری که وارفارین مصرف می نماید، نداند که چه بخورد و چه نخورد، مدام میزان رقت خونش بالا و پایین می رود و پزشک او مجبور می گردد که میزان وارفارین مصرفی اش را پی در پی کم و زیاد کند که این کار بسیار کلافه نماینده است. به همین خاطر ما اصرار داریم کسانی که داروهایی مانند وارفارین مصرف می نمایند، حتما برای کاهش وزن یا حتی رژیم معمولی روزانه شان، با یک متخصص تغذیه مشورت نمایند تا بدانند کدام غذاها با این دارو تداخل دارند.

می گردد چند نمونه از این تداخل های غذایی را برایمان مثال بزنید؟

بله. مثلا ویتامین k، اثر وارفارین را کاهش می دهد و مصرف بیش از میزان خوراکی های حاوی این ویتامین، باعث می گردد که خونی که در اثر خوردن وارفارین رقیق شده، دوباره غلیظ و حتی لخته گردد و مسائلی را برای فرد به وجود بیاورد. به همین خاطر ما فهرستی از غذاهای حاوی ویتامین k به بیماران می دهیم و از آنها می خواهیم که در مصرف این خوراکی ها حد اعتدال را رعایت نمایند و بیش از میزان مشخص شده، نخورند. رعایت کردن حد اعتدال هم به این معنا نیست که بیمار می تواند یک روز بیش از میزان غذاهای حاوی ویتامین k به بهانه سفر یا میهمانی بخورد و فردای آن روز، برای جبران، اصلا آن غذاها را نخورد. رعایت کردن اعتدال یعنی مصرف روزانه اما به میزان این ویتامین!

چه غذاهایی بیشترین میزان از ویتامین k را دارند؟

سبزی هایی با برگ سبز تیره مانند کلم بروکلی، اسفناج یا جعفری. به طور کلی هر چه سبزیجات، سبزتر و تیره تر باشند، ویتامین K آنها هم بیشتر است.

آیا موادغذایی خاصی هم هستند که اثر وارفارین را افزایش دهند؟

صددرصد! مصرف بیش از میزان خوراکی هایی مانند سیر و پیاز می تواند اثر وارفارین را به شدت بالا ببرد. به همین خاطر بیمارانی که این دارو را مصرف می نمایند پس از یک سفر کوتاه به شمال کشور با شکایت از خون ریزی بینی یا حتی خون ریزی های گوارشی به پزشک شان مراجعه می نمایند که این خون ریزی ها می توانند نشان دهنده افزایش اثر وارفارین به خاطر مصرف فراوان سیر و پیاز در مسافرت باشد. بنابراین، پزشکان باید پیش از کم یا زیاد کردن میزان دارو، یک توضیح حال کامل تغذیه ای از بیمارشان بگیرند.

آقای دکتر! چرا با اینکه مصرف ماهی به بیماران قلبی توصیه می گردد، شما این چند وقت، ماهی را در رژیم خانم عباس زاده قرار نداده اید؟

اشتباه شایعی که در بین مردم ما وجود دارد، همین است که فکر می نمایند می توان یک توصیه دارویی با یک توصیه غذایی را به تمام بیماران یک گروه پیشنهاد داد. بیماری قلبی چند نوع است. کسی که گرفتگی عروق کرونر دارد، باید محتوای اسیدچرب ترانس و اشباع در بدنش کم گردد و میزان چربی غیراشباع افزایش یابد. به همین خاطر پزشکان به او توصیه می نمایند که حتما ماهی را به اسم منبعی از چربی امگا3 در رژیم غذایی اش بگنجاند و این کار باعث کاهش التهاب و بهبود بیماری وی می گردد. اما کسی که دریچه قلبش را عمل نموده و قرص وارفارین می خورد باید از مصرف خودسرانه و بیش از میزان ویتامین E، جین سینگ، ویتامین های محلول در چربی یا حتی غذاهای چرب خودداری کند تا این ویتامین ها و موادغذایی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم روی ویتامین K موجود در بدن تاثیر نگذارند و در نتیجه اثربخشی وارفارین را مختل ننمایند. به همین خاطر من از خانم عباس زاده خواستم که برای مدت کوتاهی از مصرف ماهی یا زرده تخم مرغ که سرشار از چربی است، چشم پوشی نمایند تا تنظیم رقت خونشان به هم نریزد.

بنابراین مصرف چربی برای این بیماران کاملا ممنوع نیست. درست است؟

بله. همان طور که خود خانم عباس زاده هم اشاره کردند، ما مصرف چربی را برای ایشان کاملا منع ننموده ایم اما گفته ایم که نباید بیشتر از میزان مشخص شده در روز، چربی بخورند. به علاوه مصرف لبنیات کم چرب هم در رژیم ایشان وجود دارد. بد نیست این را هم بدانید که اصلا یک میزان چربی برای جذب بعضی از داروها لازم است و بدن به چربی ها هم احتیاج دارد اما میزان چربی مصرفی باید همواره کنترل شده باشد تا مسئله ای برای افراد، به خصوص آنهایی که به نوعی از بیماری های قلبی رنج می برند، به وجود نیاید.

آیا دلیل خاصی وجود دارد که شما به خانم عباس زاده توصیه نموده اید، حتما شام بخورند و این وعده غذایی را حذف ننمایند؟

بله. ایشان همواره می گویند که با خوردن عصرانه سیر می شوند و دیگر میلی به شام ندارند اما من نه تنها به ایشان، بلکه به تمام کسانی که در حال رژیم گرفتن هستند، توصیه می کنم که به هیچ اسم، هیچ کدام از وعده های اصلی یا میان وعده هایشان را حذف ننمایند و کالری دریافتی روزانه شان را در طول روز تقسیم نمایند. یعنی اینکه اگر قرار است 1400 کیلوکالری در روز انرژی به وسیله مصرف غذا کسب نمایند، 1000 تای آن را ناهار نخورند و 400 تای آن را هم صبحانه! بلکه با برنامه دقیقی که متخصص تغذیه در اختیار آنها قرار می دهد، این میزان کالری را در طول روز به بدنشان برسانند تا میزان قند و تری گلیسیرید خونشان خیلی بالا و پایین نگردد. وقتی شما یک وعده غذایی را حذف می کنید، مسلما در وعده غذایی بعدی، ولع و اشتهایتان برای غذا خوردن دو چندان می گردد و دیگر نمی توانید به رژیم تان پایبند بمانید.

نگاه دوم

دکتر عبدالحمید عقدایی/ متخصص قلب و عروق، عضو هیات علمی دانشگاه ارتش

هر کاهش وزنی به درد قلب نمی خورد!

داشتن اطلاعاتی در مورد پفراینده بیمار، دلیل عمل و توضیح عمل در تصمیم گیری درخصوص مصرف دارو و کاهش وزن بیمار بسیار یاری نماینده است. برای فردی که حین راه رفتن مشکل تنفسی دارد و دچار تنگی نفس می گردد یا دچار درد قفسه سینه است، کاهش وزن می تواند در بهبود علایم بالینی و شرایط وی یاری نماینده باشد. در نارسایی قلبی به اصطلاح گفته می گردد که بازده قلب جوابگوی احتیاجهای بدن نیست بنابراین برای بهبود علایم بیمار باید سعی کنیم از یک سو بازده قلب را بالا ببریم و از سوی دیگر احتیاجهای متابولیک بدن را کاهش دهیم. به همین خاطر در راستای بالا بردن بازده قلب در نارسایی قلبی، درمان هایی مانند افزایش قدرت انقباض قلب، کنترل آریتمی و... و تجویز داروهایی که در زمینه نارسایی قلبی به کار می رود، صورت می گیرد. در مورد کاهش احتیاجهای بدن هم با کم کردن وزن، احتیاجهای متابولیک بدن را کاهش می دهیم تا بازده قلبی بتواند بهتر جوابگوی احتیاجهای بدن باشد. به عبارت ساده تر، در نارسایی قلبی باید عرضه بالا و تقاضا پایین باشد تا بازده قلبی انطباق پیدا کند.

اما به طور کلی نمی توان یک نسخه کلی و یکسان را برای همه افراد تجویز کرد. با در نظر گرفتن اینکه آیا فرد دچار تنگی نفس می گردد، مبتلا به قند، فشارخون یا چربی خون است و اینکه آیا می تواند فعالیت های روزمره خود را به راحتی انجام دهد و بعلاوه با در نظر گرفتن شرایط توانایی جسمی فرد و اینکه چه میزان می تواند سربالایی را کند، می توان گفت که کاهش وزن براساس شرایط چقدر در بهبود علایم وی یاری نماینده است. اگر بخش عمده اضافه وزن به دلیل آب موجود در بدن باشد به یاری دیورتیک ها (داروهای ادرارآور) می توان این مشکل را رفع کرد. با این روش شرایط فرد نسبت به قبل بهتر می گردد اما اگر اضافه وزن به دلیل عضله ای بودن بدن باشد -به عبارتی فرد دارای جثه ای درشت و عضلانی باشد- در این خصوص کاهش وزن مناسب نیست چراکه با کاهش وزن، توانایی فرد کاهش می یابد. به همین خاطر هر کاهش وزنی درخصوص بیمارانی که نارسایی قلب دارند، مفید نیست. به اسم نمونه کاهش وزن فردی که کشتی گیر است و 80 کیلوگرم وزن دارد نسبت به فردی که 160 سانتی متر قد دارد و وزن وی 80 کیلوگرم است، درست نخواهد بود. بنابراین برای کاهش وزن بر مبنای قد، تماشا ظاهر فرد هم لازم است.

در نهایت اگر فردی که دارای اضافه وزن است، قبل از عمل جراحی اقدام به کم کردن وزن کند انجام عمل جراحی برای پزشک وی راحت تر است و بعلاوه به زودی بهبود می یابد. اما اگر بیمار به دلایل فردی مانند خانم عباس زاده نتواند وزن خود را کم می نماید و بعد از عمل جراحی هم دچار مسائل خاصی نشده اند، اگر احتیاجی به کاهش وزن است چه بهتر که این کار حتما تحت نظر متخصص تغذیه باشد تا مسئله ای پیش نیاید.

نگاه سوم

دکتر هاله دادگستر/ متخصص پزشکی ورزشی، عضو هیات علمی دانشگاه

زانودرد دارید؟ در آب راه بروید!

فردی که دچار پارگی رباط صلیبی قدامی شده در صورتی که جراحی موفقیت آمیزی را سپری کند و فرایند توان بخشی اش هم به درستی انجام گردد، قادر به انجام ورزش های متنوع و البته با شدت های فرق دارد. به علاوه با توجه به توضیح حال ساییدگی زانوی سمت مقابل خانم عباس زاده، انجام ورزش شنا نه تنها برای وی ممنوعیتی ندارد، بلکه این فعالیت برایشان تاکید هم می گردد. ابتدا توصیه می گردد که فعالیت فرد در استخر و در عمق زیاد آغاز گردد (درحدی که آب به ناحیه شانه برسد) و به تدریج با افزایش آمادگی جسمانی و کاهش درد زانو، عمق آب کمتر گردد. با این روش فشار ناشی از وزن حین ورزش به تدریج افزایش می یابد و تحمل شدت ورزش برای بیمار آسان تر می گردد. در میان سایر ورزش های هوازی به منظور کاهش وزن و افزایش توان قلبی - عروقی، پیاده روی بر سطح صاف هم برای چنین فردی توصیه می گردد. به شرط اینکه فرد با افزایش سرعت راه رفتن، شدت ورزش را در حد میانه حفظ کند.

نکته ای که توجه به آن لازم است، همراهی انجام ورزش های مقاومتی عضلات اطراف زانو به ویژه عضله چهارسر است. تحقیقات نشان داده که در اثر ساییدگی استخوان های مفصل زانو، به دلیل درد و عدم انجام فعالیت فیزیکی مناسب، عضلات اطراف مفصل هم ضعیف می شوند. ضعف عضلات هم باعث تشدید درد و افزایش فرایند تخریب مفاصل زانوها می گردد. بنابراین در توصیه های ورزشی جهت کاهش وزن در فرد مبتلا به آرتروز، علاوه بر ورزش های استقامتی، ورزش های ایستا و مقاومتی عضلات اطراف زانو هم تجویز می گردد. انجام توام این گروه از ورزش ها، سبب کاهش درد و افزایش توان عملکردی فرد می گردد. بعلاوه با توجه به تنوع این گروه از ورزش ها، انگیزه فرد هم در ادامه انجام حرکات ورزشی افزایش می یابد. مجددا تاکید می کنم که در فرایند کاهش وزن، ورزش به تنهایی تاثیر کمی دارد. لازم است که همراه با ورزش، فرد از رژیم غذایی مناسبی هم استفاده کند. ناگفته نماند که فعالیت با دستگاه های صرفا دراز و نشست به اسم ورزش هوازی یا استقامتی محسوب نمی گردد. به رغم اینکه تبلیغات زیادی در مورد آنها انجام شده است اما باید گفت که استفاده از آن فقط باعث تقویت عضلات شکم می گردد. به طوری که فرد بعد از مدتی احساس می نماید که عضلات شکم وی جمع و کوچک شده است. البته در مواردی هم گزارش شده است که استفاده بیش از حد از دستگاه در طول روز باعث کمردرد می گردد. با توجه به اینکه این نوع فعالیت جایگزین ورزش یا پیاده روی نمی گردد بنابراین برترین نوع فعالیت برای این خانم که نمی تواند پیاده روی کند ورزش شنا و پیاده روی در سطح آب است و نه استفاده از دستگاهی خاص برای انجام فقط دراز و نشست!

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "9 کیلوکاهش وزن یک بیمار قلبی در 2 ماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 کیلوکاهش وزن یک بیمار قلبی در 2 ماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید